کد مطلب:77654 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

خطبه 170-در آغاز نبرد صفین فرمود











و من كلام له علیه السلام لما عزم علی لقاء القوم بصفین

یعنی از كلام امیرالمومنین علیه السلام است در وقتی كه اراده كرد بر ملاقات قوم در منزل صفین:

«اللهم! رب السقف المرفوع و الجو المكفوف، الذی جعلته مغیضا للیل و النهار و مجری الشمس و القمر و مختلفا للنجوم السیاره و جعلت سكانه سبطا من ملائكتك، لا یسامون من عبادتك.»

یعنی بار خدایا ای پروردگار بام برافراشته ی سماوات و فضا و هوای مجتمعه مابین آسمان و زمین، آن بامی كه گردانیده ای تو آن (را) محل فروشدن و غیبت كردن از برای شب و روز و جای روان شدن از برای آفتاب و ماه و مكان آمد و شد از برای ستاره های سیركننده و گردانیده (ای) تو ساكنین در آنجا را قبیله (ای) از ملائكه ی تو كه دلتنگ نمی شوند از عبادت تو.

«و رب هذه الارض التی جعلتها قرارا للانام و مدرجا للهوام و الانعام و مالا یحصی مما یری و رب الجبال الرواسی التی جعلتها للارض اوتادا و للخلق اعتمادا. »

یعنی و ای پروردگار این زمین آن چنانی كه گردانیده (ای) تو آن را آرامگاه از برای مردمان و مكان رفتار از برای حشرات و چهارپایان و حیواناتی كه نمی توان شمرد، از حیواناتی كه دیده شده و دیده نشده. و ای پروردگار كوههای ثابتان استوار آن چنانی كه گردانیده ای تو آنها را از برای زمین میخهای منع كننده از حركت و از برای مخلوقات تكیه گاه، به تقریب بودن آنها معدن چشمه ها و منبع معادن، از طلا و نقره و غیر آن و بودن آنها مقر قلاع مستحكمه و اكنان مستحفظه و امثال آن.

«ان اظهرتنا علی عدونا فجنبنا البغی و سددنا للحق و ان اظهرتهم علینا، فارزقنا الشهاده و

[صفحه 749]

اعصمنا من الفتنه. این المانع للذمار و الغائر عند نزول الحقائق من اهل الحفاظ! العار وراءكم و الجنه امامكم!»

یعنی اگر غلبه دادی تو ما را بر دشمن ما، پس دور گردان ما را از ظلم و ستم و ثابت و استوار گردان ما را از برای حق و صواب و چنانكه غلبه دادی تو ایشان را بر ما پس روزی و نصیب گردان ما را شهید شدن در راه تو و واپا[1] ما را از ظلم و ستم دشمنان.

كجا باشند كسانی كه منع كننده مر ملامت بودند از كسی و صاحب غیرت در نزد نزول شدائد بر كسی از طایفه ی محافظت كنندگان دین اسلام. عار و ننگ پشت سر شما است، می راند شما را به حرب و بهشت پیش روی شما است می كشاند شما را به جهاد، پس اگر جنگ نكردید، مردم با ننگ و بی عار و بی بهشت و با نار خواهید بود.

[صفحه 750]


صفحه 749، 750.








    1. واپا یعنی نگاه دار.